Optimaal verhuren - 2006

Congres Verhuur & Logistiek 2006

Op 2 februari vond in Figi te Zeist het congres Verhuur & Logistiek 2006 plaats. De dagvoorzitter was prof.dr.ir. Hans Wortmann, hoogleraar informaticamanagement aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Na een korte inleiding over de zin van een goed informatiesysteem was aan hem de taak de sprekers aan het publiek voor te stellen en adequaat interactie te bewerkstelligen tijdens de vragenronde. Gedurende de ochtend waren er parallelle sessies te bezoeken.

Sprekers en cases

De insteek van het congres was uiteraard gericht op het etaleren van kennis met betrekking tot de aanschaf en het beheer van een goed communicatiecircuit binnen een bedrijf, door middel van de juiste IT-oplossing. Frans de Bot, van J. van Hooff Heftrucks in Tiel: "Het draait om kostenbesparing. Dat bereik je door een beter inzicht te krijgen in de verhuurplanning, minder tijd kwijt te zijn aan facturering, inzicht te hebben in periodiek onderhoud, een betere kijk op het inplannen van de medewerkers voor onderhoud en storingen en een betere afstemming tussen inkoop, service en de verkoop van onderdelen." Hij vertelde dat het bedrijf in 2003 nog een 'papieren organisatie' was. Na de pakketselectie en keuze van leverancier, in hun geval Navision, is de voorbereiding van het nieuwe IT-project in april 2004 van start gegaan, waarna op 1 december het roer helemaal om ging. Bas Quispel van Peinemann kranen, heftrucks en vorkheftrucks, gaf eveneens een uitvoerige uiteenzetting van de route naar een voor zijn bedrijf meest gunstige IT-oplossing. Zij gingen met AllSolutions in zee. Aart-Jan van der Wekken vertelde over RFID-tracebility van verhuurd materieel. Hij had het over het belang van de nieuwe verhuur-ERP applicatie die onder zijn verantwoordelijkheid bij 2-rent is geïmplementeerd, bij welk traject RFID een grote rol heeft gespeeld. Er waren veel interessante verhandelingen te horen van sprekers, die stuk voor stuk een goed beeld gaven van hun bedrijf en de keuze van een softwarepakket.

Informatiemarkt

In de pauzes was er gelegenheid om de informatiemarkt met stands van de sponsoren te bezoeken. De sfeer was informeel en de bezoekers kregen voldoende de kans om zich te laten informeren. Van verschillende exposanten hoorden we dat er serieus geshopt werd. Het bezoekersprofiel was divers. Ook het niveau was hoog, dat wil zeggen, dat de gemiddelde bezoeker be-slissingsbevoegd bleek te zijn, zoals directeuren en managers van bedrijven. Een groot aantal van hen was op zoek naar oplossingen voor het inplannen van resources zoals materieel, mensen en transport, (interne) logistiek, voorraadbeheer, diefstalpreventie, tracking & tracing, RFID, online verhuur, administratie, creditmanagement, beheer en verkoop van materieel en mobiliteit. We zagen mensen uit de wereld van verhuur- en logistiek geori├źnteerde bedrijven van bijvoorbeeld machines, gereedschappen, transportmiddelen, voertuigen en vervoersmiddelen, bouwmaterialen, horeca en evenementenbenodigdheden, ICT middelen, etc.

Specialistische verzekeringen

Ing. Fred van Kaam van Centraal Beheer Achmea leverde ook een bijdrage die veel bijval kreeg. Hij stelde de Werkmaterieelverzekering van Centraal Beheer Achmea voor. Dankzij intensief contact met brancheorganisaties, verhuurbedrijven, fabrikanten en importeurs van werkmaterieel, is Achmea altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Er wordt een groot aantal verzekeringen op maat aangeboden, af te stemmen op de aard en het gebruik van materieel, met als basis de wettelijke WA-verzekering.


Terug